Most, hogy a zágrábi vízilabda Európa-bajnokságon a férfi magyar válogatott hat év után először megverte az ősi riválist, sokan felsóhajtanak: véget ért a szerb fóbia. Nincs igazuk. Nem azért, mert nem ért véget, hanem mert nem volt minek véget vetni. Igaz, hogy sorozatban tíz meccsen képtelenek voltunk megverni Filipovicsékat, de ebből hat csak egy góllal dőlt el, akadt egy döntetlen is, két alkalmat kivéve pedig végig partiban voltunk a győzelemért, ami jól mutatja, mindig csak nüanszokon múlt a siker. A statisztikán túl tavalyi szakdolgozatom interjúalanya, Kásás Zoltán észrevételeit is segítségül hívom.

A Kemény-legények egykori másodedzője (1997-2008) mindent tud háromszoros olimpiai bajnok klasszisainkról, így nem is vonhattam kétségbe egyértelmű reakcióját, amikor a 2005 óta tartó átkot firtattam: „Sosem volt szerb fóbia!”
 
A mesteredző elárulta, senki sem félt a szerbektől, egyszerűen csak bosszantotta a csapatot, hogy mindig csak egy kicsi hiányzott, persze a magyarok is komoly hibákat vétettek. Korunk aranycsapatának „Apuja” szerint a 2007-es melbourne-i világbajnoki döntő jól bizonyítja, hogy nem volt szerb fóbia, hiszen ki tudtak kapni a horvátoktól is, akiket addig mindig és simán vertek.
 
A pólós népbetegség mellett érvelők a 2005-ös belgrádi Világliga döntőjével is szoktak példálózni, mondván, a 16-6-os vereség megpecsételte kedvenceink hozzáállását. Ők elfeledkeznek arról, hogy a montreali világbajnokságról fáradtan utaztak haza a fiúk, így öt kulcsjátékosunk nem vállalta a szereplést. A németek és a görögök vérszagot éreztek emiatt, mégis mindkét csapatot simán verték. A fináléban viszont elvesztették a kontrollt, ebben az összetételben képtelenek voltak mumusok méltó ellenfelévé válni. Visszatérő világklasszisainkkal később több döntőben is egy-egy gólos vereségeket szenvedtek a szerbek ellen. Ahogy a Szeged Beton trénere fogalmazott: „Hol ide, hol oda billen egy mérleg. Akkoriban mindig a másik oldalra dőlt.”
 
Kizárt, hogy (nem degradálva a sorozatot) pont egy Világliga kudarc miatt esne szét egy Benedek Tibor vezette, háromszoros olimpiai bajnok gárda, amely sokkal inkább erőt meríthetett a múltból, mintsem önbizalmat veszített volna. A csapat már utánpótlás korában is körbeverte a világot, a 2004-es ötkarikás játékok döntőjének emléke pedig mindig erőt adhatott. Az athéni összecsapás utolsó negyedében Birosék a pólótörténelem talán legszínvonalasabb deffenzíváját mutatták be a szerbek ellen, a szakértők is hátast dobtak az 5-7-es állást követő magyar fordítástól, főleg annak mikéntjétől. A védekezés hét perces magasiskolája az edzők videó gyűjteményének kötelező darabja. Sokan pedig nem is tudják, hogy büszkeségeink az olimpia első meccsén is 3-0-s utolsó játékrésszel fordítottak a szerbek ellen.
 
Nem volt, nem is lehetett szerb fóbia. Az álomdöntő eredményhirdetése előtt Dejan Savics valamelyik magyar játékosnak ezt mondta: legendák lettetek.
 
A legendák pedig sosem félnek.
 
A magyar férfi vízilabda-válogatott eredményei a szerbek ellen az athéni döntő óta:
 
2005. július 30., Montreal, Világbajnokság, döntő:
Szerbia-Montenegró – Magyarország 8-7 (1-1, 2-2, 2-2, 3-2)
 
2005. augusztus 13., Belgrád, Világliga, 6-os döntő, 3. forduló:
Szerbia-Montenegró – Magyarország 8-7 (3-3, 3-1, 1-2, 1-1)
 
2005. augusztus 14., Belgrád, Világliga-döntő: 
Szerbia-Montenegró – Magyarország 16-6 (4-2, 6-0, 3-2, 3-2)
 
2006. június 18., Budapest, Hajós Alfréd Sportuszoda, Világkupa, döntő: 
Magyarország – Szerbia-Montenegró 9-10 (1-3, 2-2, 2-1, 3-2/1-1, 0-1) hosszabítás után
 
2006. szeptember 10., Belgrád, az Európa-bajnokság döntő: 
Szerbia – Magyarország 9-8 (2-4, 4-1, 2-3, 1-0)
 
2007. augusztus 12., Berlin, Világliga, Szuperdöntő, döntő:
Szerbia-Magyarország 9:6 (2:2, 4:1, 2:1, 1:2)
 
2008. július 11., Malaga, Európa-bajnokság, elődöntő:
Magyarország-Szerbia 7:8 (0:0, 1:3, 3:1, 3:3/0:1, 0:0) – hosszabbítás után
 
2009. március 7., Eger, Volvo Kupa, második nap:
Magyarország – Szerbia 11:11 (4:2, 1:2, 5:4, 1:3)
 
2009. július 11., Budapest, Margitsziget, Unicum Kupa, második nap:
Magyarország - Szerbia 6:8 (0:1, 2:2, 2:2, 2:3)
 
2009. július 28., Róma, Világbajnokság, negyeddöntő:
Magyarország - Szerbia 9:10 (2:4, 1:1, 4:2, 1:1) (1:1, 0:1) - hosszabbítás után
 
2010. augusztus 30., Zágráb, Európa-bajnokság, csoportmérkőzés:
Magyarország – Szerbia 9:6 (2–1, 1–2, 4–0, 2–3)

 


Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

stuccer (törölt) 2010.08.30. 21:51:20

Az öreg Kásás a legjobb edzőm volt a BVSC-ben, örök hála mindazért amit tőle tanultam.
egy aranyköpése is megmaradt:
"A technó egy buzi zene. Ilyen alapon a lábost is reszelhetnéd otthon."
maximális riszpekt.

Pukker 2010.08.30. 22:19:46

nem sapics mondta nem athenban.

CséKá 2010.08.30. 22:36:44

@Pukker: Gondolom úgy értetted, hogy nem SaVics mondta és nem Athénban. Lehetséges, hiszen erre a történetre három verziót is hallottam már, de én azt írtam le, amit maga Kásás Zoltán mesélt nekem.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.08.30. 23:07:27

na ettol volt kicsit fobia szagu, hogy az az 1 -2 gol
6 evig mindig oda dontott
kellet mar ez
lehet meg egy meccs a dontoben is

Nem én vagyok, hanem én 2010.08.30. 23:23:53

@CséKá:
Pukkernek igaza van, tenyleg nem Sapics volt es nem Athenban, hanem Savics volt es Pekingben... :)
A cikkhez pedig: tenyleg nem volt szerb fobia, csak mindig kikaptunk toluk, mert jobbak voltak, ez ilyen egyszeru... es eppen ezert nem szabad nagy kovetkezteteseket levonni ebbol a mai gyoztes meccsbol sem, mert epp jokor kaptak a pofont a szerbek, lesznek ok meg jobbak. Egyebkent elnezve a tobbi csapatot, nagyon kiegyelitettnek tunik a mezony. A nemetek, a romanok es az olaszok magukhoz kepest remek formaban vannak, montenegro, horvatorszoag es spanyolorszag formaidozitese meg nem tunik a legjobbnak. Ebbol meg barmi lehet, mert a mi atalakulo csapatunk is barhol vegezhet. Mindenesetre erdekes lesz, az mar biztos...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.08.30. 23:25:41

@miklos.rabai:
hat ezek utan lehetunk elsok is meg negyedikek is
de a negyben ott vagyunk az tuti
szinte

Nem én vagyok, hanem én 2010.08.30. 23:32:15

@hagyma:
Ez igy van!
De nem a csoportmeccseken kell igazan jol jatszani, hanem a 4 kozott... Es ezt a szerbek is tudjak, meg a montenegroiak is, a horvatok is... stb...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.08.30. 23:39:22

@miklos.rabai:
nem artott ez akkor sem:)
nem akartak a szerbek direkt kikapni
egy tornan vegig jol kell jatszani, de mostani helyzet szerint elertuk az a piziciot, hogy 2 igazan komoly es fontos enehz meccs van
azert az nem mindegy ha elbol megyunk az elodontobe
remelem

CséKá 2010.08.30. 23:45:39

@miklos.rabai: Kifelejtettem a kommentből, hogy hiába hallottam már erre három történetet, csak a szerb név volt más, Athén mindig egyezett. Kásás Zoltán nem hiszem, hogy összekeverné a helyszíneket. Pekingben egyébként is nehezen történhetett volna, mivel ott össze sem kerültünk a szerbekkel :)

Nem én vagyok, hanem én 2010.08.30. 23:58:03

@CséKá:
Tudod, mikor mondta ezt Savics? Mikor vonultak ki a sracok az erematadashoz. Ott osszekerultunk veluk... :) Csak ok lejjebb alltak a dobogon... Meg kulonben is, 2 olimpiai arany zsinorban az nem legendas, van olyan masoknak is, mas magyar csapatnak is. De harom... Na, az tenyleg legendas...

CséKá 2010.08.31. 00:07:23

@miklos.rabai: Miután okéztam a kommentet, már nekem is eszembe jutott, hogy a szerbeké lett a bronz, és a dobogón találkoztunk velük, de nem kapkodtam törölni, mert a szerbek nem a zsinórban három aranyat értékelték, hanem azt, ahogyan a másodikat megnyertük előlük, amit a posztban is hangsúlyoztam. Ettől még igazad lehet, hiszen ez a legenda dolog szájról szájra terjedő legendává vált, és az ilyenekben sok a kétely :)

greenman13 2010.08.31. 00:34:50

Mivel en delvideki vagyok es szerbek kozott nottem fel, azt vettem eszre, hogy ket dolog dontotte el a szerbek reszere a meccseket! Az egyik az ugynevezett "inat" (magyarul: csakazertis), ami a szerbekre nagyon jellemzo, foleg, ha egy olyan nemzet ellen jatszanak, akit "nem igazan kedvelnek"! A masik a brutalis jatek, amit szinten eloszeretettel hasznalnak! A mai meccsen az volt a szerencse, hogy a birok nem engedtek a durva jatekot es igy elvettek a szerb csapat egyik fegyveret, ami kizokkentette oket es nem hoztak a megszokott jatekukat! Ez az en szubjektiv velemenyem, lehet rola vitatkozni! Azert, remelem a dontoben, ismet elverjuk oket!!!

Nem én vagyok, hanem én 2010.08.31. 00:41:00

@CséKá:
Molnar Papesz is igy emlekszik:
vlv.hu/article/2626/Minden_percben_az_eletedert_kuzdottel_-_Csurka_Gergely_interjuja/
De a tortenet Csurka Gergely A nemzet aranyai cimu konyvben is benne van.

lilike13 2010.08.31. 07:21:58

Kint voltam, jó meccs volt. És kedves blogíró, milyen szó az, hogy ledegradál?

kilgortrout 2010.08.31. 08:35:30

@greenman13: Van olyan nemzet, amelyet kedvelnek...?:S

Pukker 2010.08.31. 09:41:42

Bocs Sapicsot olvastam. Savicsot nem tudom, de pekingben volt.

Pukker 2010.08.31. 09:51:11

@miklos.rabai: végülis Athenben is mondhatták, de az egy másik eset volt.
lehet én is a csurka könyben olvastam.

herbert 2010.08.31. 10:44:51

Nem pont ezt a dolgot nevezték el a sportújságírók "mumusnak" meg "xxxfóbiának"? Amikor két csapat nagyjából egyforma erős, elméletileg egyszer nyerhetne az egyik, egyszer a másik, de mégis mindig az egyik nyer, mert a másiknak valahogy soha nem jön ki a lépés pont az ellen a csapat ellen, pedig nem gyengébb nála. Így pl. Kazahsztánnak nincs magyarfóbiája, mert egyszerűen azért kapnak ki, mert rosszabbak, és kikapnak nagyjából mindenki mástól is.

Szóval nem nagyon értem. Nem volt szerbfóbia, azaz azért kaptunk ki mindig, mert egyszerűen erősebbek voltak a szerbek? Valahogy zavaros ez.

CséKá 2010.08.31. 11:13:19

@lilike13: Ott a pont :) A degradál jobb szó, de már automatikussá válik, ha ezt a szót nagyon sok helyen hibásan olvassa az ember.

CséKá 2010.08.31. 11:20:03

@herbert: Itt nem arról írtam, hogy a szerbek mennyivel és meddig voltak erősebbek, hanem arról, hogy nem volt fóbiánk tőlük. Sosem volt fóbia, nem is lehetett, ez a szó az értelmező szótár szerint ezt jelenti: a fóbia indokolatlan viszolygás vagy ösztönös félelem meghatározott tárgyaktól, helyzetektől, emberektől, viselkedési formáktól. Kásás Zoltán pedig hangsúlyozta, sosem féltek a szerbektől.

CséKá 2010.08.31. 11:21:23

@herbert: Mumusok lehettek és voltak is, hiszen az mást jelent, más történet.
süti beállítások módosítása