A labdarúgás szerelmesei megannyi játékot űzhetnek számítógépen és különböző konzolokon, de sajnos azt vettem észre, hogy az EA Sports FIFA sorozata mindent visz, és csak a hozzá hasonló programok után kullognak a sokkal izgalmasabb, szellemi kihívást jelentő focimenedzser játékok.

A virtuális edzősködés előnye, hogy életre szóló élményekkel és sikerekkel gazdagodhatsz, ráadásul sokat tanulhatsz a taktikákról, a játékospiacról és a pénzügyi tranzakciókról. A képernyő előtti góllövő billentyűmozdulatok csak unaloműzők, ez az igazi kaland! Úgy érezheted: TE vagy a Special One. Minimum egy Mourinho-nak képzeltem magam, amikor névtelen tehetségek igazolásával sokad osztályú csapatokat pár szezon alatt világverő együttesekké varázsoltam, vagy ha kedvenc elit gárdámat egyeduralkodóvá tettem minden egyes kupaporondon.
 
Ma is élményszámba mennek a nosztalgiázások a haverokkal, a dream team-ek összevetései és a különböző transzfer praktikákról vívott szópárbajok. Ez a poszt is a számomra kedves múltidézés eredménye. Még most is itt porosodik az íróasztal fiókjában a CD (hatalmas a kísértés, hogy újratelepítsem és megszakítsam több éves elvonókúrámat), mely állandóan ott pörgött a PC házban, a játék, melyet nehéz visszafogottan dicsőíteni: Championship Manager. Gimnazista korom talán legnépszerűbb focimenedzser játékának 2003/2004-es kiadását nyüstöltem. A legjobb barátom egy korábbira esküdött, de ezen nem vitatkoztunk, az élmény összekötött minket.
 
Egy zöldfülű első meccsén, akár az is előfordulhat, hogy egy világklasszis védekező középpályást a bal oldali bekk posztjára küld [valami hasonló történt velem is :)], de néhány szezon tapasztalata után már hatalmas tetteket vihet véghez az ember. Én is egész gyorsan beletanultam, és a mai napig nem tudom eldönteni, hogy a következők közül melyik pályafutásra is vagyok a legbüszkébb.
 
  • Barcelona: A katalánoknál eladtam mindenkit, új csapatot építettem. A szélső védők és középpályások a megszokottnál is támadóbb szellemben tettek azért, hogy a világverő taktika és összeállítás három szezonon keresztül minden egyes mérkőzésen győztesnek bizonyuljon. Buffon – Zambrotta, Lucio, Nesta, Javier Zanetti – Alex, van Bommel, Diego, Joaquín – Totti, Henry. Ez a tizenegy élőben is odatenne a jónak!
  • Real Madrid, Anglia, Argentína, Brazília: A blancóknál is jobban jár az ember, ha eladja az aranylabdásokat, és követi az Abramovics módit. Itt töltöttem el a legtöbb szezont, a csapat vonzereje sok lehetőséget rejt magában. Innen hívtak egyszer szövetségi kapitánynak az angolok (hosszú és sikeres pályafutás esetén ilyen is összejöhet a játékban). Megragadtam a lehetőséget, Európa-és világbajnok lettem, majd a csúcson jött az argentinok megkeresése. A tangóválogatottal a harmadik meccsemen a brazilokat 6:1-re vertem, ami annyira „tetszett” az ősi rivális potentátjainak, hogy egyből szerződést kínáltak, amit pofátlanul el is fogadtam. A többi pedig virtuális történelem: még egymás után kétszer a világ trónjára szambáztam.
  • Arsenal: Hőn szeretett csapatomnál, a kedvenc futballistám elképesztő rekordot hozott össze, ami persze annak is köszönhető, hogy remek embereket szerződtettem a kiszolgálására. Thierry Henry 44 meccsen 68 gólt termelt. Olyan is előfordult, hogy egy négymérkőzéses mesterhármas sorozata azért szakadt meg, mert az ötödiken négyet vágott. Ugyanitt történt, hogy a Manchester United ellen a félidőben cseréltem be a játék legtehetségesebb fiatal befejező emberét, Giampaolo Pazzinit, aki fél óra alatt öt találattal vágta haza Sir Alex egy havi rágótartalékát.
  • Atalanta: Az olasz másodosztályban véghez vittem a lehetetlent: a 46 fordulós bajnokságban egyetlen gólt sem kaptam! Ez az adat annak fényében még megdöbbentőbb, hogy a kaput (és az összes pontrúgást is!) egy bizonyos Kasper Schmeichel nevű 16 éves suhanc védte. A catenaccio sem volt szar, pedig a hátsó alakzat vezére a Milan nevelésű Sarr volt.
  • Hull City: A 2003-ban még az ötödosztályban sínylődő angol csapatot olcsó tehetségek tucatjaival szép fokozatosan világverő alakulattá varázsoltam. Pontosabban nem is volt az olyan lassú folyamat, hiszen az első osztályba már háromszoros Ligakupa, illetve kétszeres FA és UEFA Kupa győztes csapattal kerültem be, majd zsinórban nyertem a bajnoki és Bajnokok Ligája címeket.
Mint az utóbbi két példa is mutatja, a legjobbak már keresik a kihívásokat. Hatalmas élmény, amikor csiszolatlan gyémántokra bukkansz potom pénzért, majd Arsene Wengert megszégyenítő módon trófeát trófeára halmozol a világklasszisokká érő tejfelesszájúakkal. A fiatalok kapcsán összeállítottam a saját CM 03/04 Dream Team-em, néhány név ma már az igazi drukkerek fülében is jól cseng:
 
Kapus: Kasper Schmeichel (Manchester City)
Védők: Kléber (Corinthians), Sarr (Milan), Daniel Bonera (Parma), Glen Johnson (Chelsea)
Középpályások: Lionel Morgan (Wimbledon), Renato (Santos), Patricio Perez (Vélez), Toledo (Cantanzaro)
Csatárok: Evandro Roncatto (Guarani), Giampaolo Pazzini (Atalanta)
 
Elképesztő, de a rajongók összehasonlításokat írnak kedvenceik virtuális és valóságos karrierjéről. Személy szerint eddig már nem megyek el, de ezzel a poszttal remélem sikerült kedvet csinálni a focimenedzser játékokhoz.
 
Ülj le a géped előtti kispadra, és írj virtuális focitörténelmet!

 


30 komment

Címkék: játék foci

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mybudapest · http://mybudapest.blog.hu/ 2010.10.17. 08:43:59

nekem a FM 2005 az etalon, a folytatások már annyira összetettek, hogy egyszerűen nem érné meg az időráfordítást. meg aztán sajnos felnő az ember és elmúlnak a sulis évek, amikor lehetett hajnali 4ig játszani aztán a padban ájuldozni.

a Hull City nekem is megvolt, harmadosztályból UEFA ezüstig vittem őket igaz kb 6 szezon alatt.

szerintem az sem jó, ha egy manager játék túlzottan elrugaszkodik a realitásoktól, márpedig a leírt példáid egy részéből ez tűnik ki.

Secnir 2010.10.17. 09:31:03

az ilyen manager progik kiválóak.
én asszem a 2001-2 -es idényű verzióval a Crystal Palace-t juttattam fel az első osztályba, és lettem második az FA kupában.
nem mellesleg azok a játékosok, akiket sztároltam, ma az arsenaltól kezdve az MU-ig szanaszét játszanak :-)

Pityipű (törölt) 2010.10.17. 09:41:35

Csatlakozom. Én még CM3-mal kezdtem valamikor 98 környékén, nem egyszer hajnali háromig ment az ipar:D Kedvenc csapatom (lehet későbbi kiadásban volt már) a Skelleftea AIK volt, a svéd harmadosztályból meneteltünk felfelé:)

Krumplicukor1987 2010.10.17. 09:44:08

Hát a leírtak alapján ez a manager program nagyon távol áll a valóságtól. Egy bajnokságban minden meccsen nyersz? Na ne már, ilyet a világ legjobb csapata a világ legjobb edzőjével se érhetne el soha.
Akkor már inkább a Football Manager, ott ilyen irreális dolgokat nem lehet megcsinálni (max ha egy év alatt 60-szor újratöltöd, és a vesztes meg döntetlen meccseket mindig újrajátszod addig amíg nem nyersz).

Secnir 2010.10.17. 09:53:53

@Krumplicukor1987:
"ez a manager program nagyon távol áll a valóságtól. Egy bajnokságban minden meccsen nyersz?"

háááát

lehet, hogy mondok neked pár új dolgot a focival kapcsolatban, de érdemes, sőt kell fiatal, ismeretlen játékosokat vásárolni, akiket a manager (edzőbá) csiszol össze. nem szabad olyanokat a feltörekvő tehetségek közé engedni, akik már nagyképűen ugatják, hogy ők már bizonyítottak, mert akkor a többiek is elkurvulnak.
és ez igaz a mai csapatok 90%-ra is. jó példa erre a Mainz. pölö. nem nyer meg minden meccset, de a fiatalok a picsába alázzák a német sztárokat.
csak ugye a klubtulajdonosok nem merik bevállalni azt, hogy ismeretlenekre költsenek x milliót, mert nem tudják, hogy beválik-e. egy ismert arcért persze milliárdokat igen.

l3ssth4nz3r7 2010.10.17. 10:07:54

@Krumplicukor1987: A football manager a Championship Manager franchise folytatása, ugyanazok készítik, csak összebalhéztak a fejlesztők a kiadó Eidossal és léptek a Segához, ha jól emlékszem...

BTW a 2003/2004 volt szerintem is a legjobb része a sorozatnak.

joeperry · http://joeperry.blog.hu/ 2010.10.17. 11:19:16

Én a Budafokkal nyertem két BL-t annak idején, szobrokat állítottak nekem a szurkolók:DDD

ragamust 2010.10.17. 11:23:27

focimanager ebéd előtt, dugás után,meg éjszaka is.legjobb stufa.:D.Még annak idején a 98/99-et dobtam fel először,ahol még signori meg florian maurice voltak a sztárok.:Dde azóta mindent nyomom,csak soha nincs vége:D

jasszgeri 2010.10.17. 11:38:54

én a mai napig tolom. az eidos/sports interactive championship manager 3 season 1999/2000-el kezdtem, majd utána nálam a következő a 2001/2002 volt. ott le is ragadtam. azóta is ezzel tolom, már majdnem 10 éve. nem hiába ennek van a legnagyobb fan klubja. őszintén szólva a 03/04-et nem próbáltam sohasem, de lehet ezek után teszek egy próbát. bár tudat alatt úgy gondolom, nincs értelme. a 0102 a tökéletes. :)

tjunior 2010.10.17. 11:50:17

borzasztó addiktív, vagy imádod vagy azt mondod ez milyen baromság?
Én mindig a Juventusszal tolom, nem vitás Karakószörcsöggel nagyobb kihívás BLt nyerni, de na, én fanatikus vagyok.
A Football Managerrel kapcsoltban egy külföldi fórumon emlékszem egy kommentre, a srác 2084be járt a Manchester Uniteddel, 30 valahányszor nyerte meg zsinorban a PL-t és tizenvalahányszor a BL-t, na ez már durca...

mybudapest · http://mybudapest.blog.hu/ 2010.10.17. 11:55:07

@tjunior: minden csapatot összevetve én is bőven 100 szezon felett jártam. de a FM-t 2020-nál tovább nem nagyon volt értelme játszani, egyszerűen elfogytak a játékosok. minden fiatal John Beckham meg Tamás Lipcsei volt és hasonlók, másrészt a játék nem termelt ki igazi kiemelkedő sztárokat.

GNorton · http://norton.blogol.hu/ 2010.10.17. 12:17:33

A FIFA Manager sorozatokban kb 3-4 szezon után lehet olyan csapatot építeni, ami egyszerűen mindenkit agyonver. Azért is hagytam abba, mert unalmas volt a Lokomotiv Moszkvával zsinórban nyerni a BL-t, vagy épp a Manchester Unitedet verni a Mindszent SE-vel. A Football Manager az igazi, reálisabb, és nehezebb is.

mizie 2010.10.17. 12:19:53

@d'oh: én minden évben a legújabb FM-el játszom de nyár közepére mindig megunom. ami pont jó mert október végén mindig kijön az új és mehet minden elölről.

Most a Budakalász együttesével indultam neki és meglett a BL.

Nincs annál szebb mint amikor az egész csapat értéke 1 millió euró és csak a BL-be jutásért 6-8-t kapsz :)

mybudapest · http://mybudapest.blog.hu/ 2010.10.17. 12:23:25

@mizie: nem is tudtam, hogy már a megye 2-es csapatok is benne vannak...

sam1115 2010.10.17. 12:41:19

A posztoló erős túlzásokba esik... Én is játszottam a CM 03-04-gyel, (nem is keveset) de a világon nincs olyan h 0 gólt kapjon egy szezonban, nem beszélve a többi irreális történetről.
Ja és meg lehetett volna említeni a játék legtehetségesebb ismeretlen csatárát: Supat Rungratsamee (v vhogy így hívják) :)

capor_ 2010.10.17. 12:41:36

CM 08/09-ben kicseréltem szinte az egész Premier League mezőnyét a non-league feljuttatott csapatokkal :D

Az meg, hogy az FM nehezebb lenne hülyeség... Mindkettőben megvannak a mindenkit verő taktikák illetve a sztárjátékosok, stb stb

DrFjord 2010.10.17. 13:17:29

A CM03/04 nagyon könnyű volt (főleg Henry-val) az újabb FM-ek húzosabbak. Nekem nem okoz örömet, ha mindenkit rommá verek. Sokkal jobb ha egy kis csapatot fejleszt az ember.

.Frajti 2010.10.17. 13:22:16

00/01 4 ever, no meg AS Roma per sempre

GNorton · http://norton.blogol.hu/ 2010.10.17. 13:28:46

@capor_: Persze, nem is mondtam, hogy nem lehetséges mindenkit megverni, de a FIFA-nál sokkal gyakoribb szerintem.

rafinalt 2010.10.17. 13:36:23

tetszett a cikk.. nagy kár az ilyenekért :(
"a 46 fordulós bajnokságban egyetlen gólt sem kaptam!"
Még ha így is volt akkor ez bug... és mint egy olyan levon a játékélményből... jól hangzik de inkább ront az összképen.
Egyébként like, mert a manager gamek ott vannak a szeren ^^

mybudapest · http://mybudapest.blog.hu/ 2010.10.17. 14:02:51

na igen, bugok mindig voltak na meg cheat játékosok "elrejtve". szerintem aki valaha játszott az FM 05-el annak mond valamit a Freddy Adu név :D 16 éves srác védtelen szerződéssel és aranylabdás szintű skillekkel.

meg volt olyan, hogy a Sampdoriával az első szezonban 34 meccsen 110 gól fölött lőttem, alap 4-4-2 neutral felállás, eredeti keret stb... ja és 4. lettem, milánóból, torinóból nem nagyon hoztunk pontot. de minden más csapat ellen 4-5 gól szinte alap volt.

capor_ 2010.10.17. 14:44:38

@d'oh:

freddy adu egy létező játékos. Nagy tehetségnek lett beharangozva de eddig nem igazán bizonyított :)

Kedvenc "overrated" játékosom Craig Lindfield volt (ő is létező játékos de eddig nem sokra vitte). 52 meccsen 112 gól és 9 fölötti átlaga volt a PL-ben :D:D CM08ban azthiszem

capor_ 2010.10.17. 14:47:02

közben megtaláltam a régi screenshotomat, 65 meccs 141 gól :D Abszolút reálisnak tűnik nemde??? :D

tyeli 2010.10.17. 16:06:55

én utoljára a championship manager 2-vel játszottam, azt hiszem, 95/96-os szezonnal kezd és csak angol csapatokkal lehetünk. természetesen ott is kis csapatokkal jó kenni, a Leyton Orientet toltam fel mindenféle PL, BL stb. győztesnek olyan igazolásokkal, mint Détári, Palermo, Mijatovic :)

mybudapest · http://mybudapest.blog.hu/ 2010.10.17. 16:30:27

@capor_: tudom, hogy valós, de a játékban irreálisan "tehetséges" volt :D

Judea · http://roleplay.blog.hu 2010.10.17. 16:33:48

Hi,

Én inkább a FIFA-val játszom, jelenleg 09. abból is a manager mód.
Fulham-el megnyertem mindent amit lehet, de volt már másodosztályú csapatom akikkel a második szezonban PL-t nyertem. Első szezonban feljutottam, másodikban megnertem.

Kedvenc overrated játékosom: Mario Balotelli.Egyik szezonban több mint 100 gólt lőtt, kb 2 hónap sérüléssel és 2 feletti meccs/gól aránnyal.

Szeretik lerúgni, a mostani szezonban (talán 2011/12) Októberben megsérült és áprilisban fog meggyógyulni. Így csak 40 gólig jutott el.
Legnagyobb győzelmem: 14-0 ezzel a csapattal, 6 perces félidővel.

A Barca-t isvertem már 4-3-ra BL csoportkörben.

GNorton · http://norton.blogol.hu/ 2010.10.17. 16:56:56

Nálam a Mantovánál volt egy fura játékos, Alessandro Noselli - az öreg csatár létére kvázi senkinek sem tudott gólt lőni, kivéve amikor a Juventus volt az ellenfél.:) Az első meccsen 4-4 lett az eredmény, és mesternégyest vágott, az idény végén 4-3 ide, de akkor is mesternégyest lőtt. Asszem a kupában is lőtt nekik kettőt, és egész szezonban volt kb 12-14 gólja.:)

sTormy 2010.10.17. 17:10:48

@d'oh: 2005-ben tényleg olyan tehetségesnek tartották. És azért a Benficáig így is eljutott. :)

Nuuk 2010.10.17. 17:23:36

Vazze! Hogy valakinek a kismillió menedzserjáték közül pont a CM0304... A blogomon nemrég szedtem össze életem top5 játékát, ez is köztük volt :D

capor_ 2010.10.17. 19:38:59

Egyébként ez volt az első manager játék amivel játszottam:

www.abandonia.com/en/games/901/1-0+Soccer+Manager.html

:D:D
süti beállítások módosítása